معرفی جنگل سنگده

معرفی جنگل سنگده

استان مازندران در شمال ایران معروف است به سرسبزی و آب هوای دل انگیز . این استان به دلیل آب و رطوبت بالایی که دارد جنگل های زیادی را در خود جای داده . به خصوص در منطقه سواد کوه که پر است از جنگل های بکر با درختان بلند قامت و انبوه . یکی از این جنگل ها ، جنگل سنگده است که با داشتن درختان راش متراکم شهرت پیدا کرده . در ادامه با بلیط این جا و مطلب معرفی جنگل سنگده همراه باشید .

ارتفاع درختان این جنگل گاهی به ۴۰ متر میرسد و مانند ستون هایی از زمین به آسمان به چشم میخورند . با قدم زدن در این جنگل زیبا زیر پایتان فرشی از برگ های رنگارنگ پهن است و پباده روی در این طبیعت دل انگیز بسیار لذت بخش است . زمان هایی که هوا ابری است و جنگل در مه فرو میرود تصویری خیال انگیز و راز آلود مقابلتان نقش میزند که بسیار به یاد ماندنی است . هوا در این جنگل بسیار مطبوع و تمیز است و با نفس کشیدن در آن ریه هایتان لبریز از اکسیژن پاک میشود .

سنگده از قدیمی ترین جنگل های ایران است و قدمت آن به بیش از ۳۰ میلیون سال میرسد . نظیر این جاذبه ی طبیعی فقط دو نمونه در دنیا وجود دارد یکی در آمریکا و یکی در شرق آسیا .

جنگل سنگده کجاست ؟

 

جنگل سنگده در قلب جنگل های هیرکانی استان مازندران ، در بخش دودانگه و در کنار شروین‌کوه و شهریارکوه ، در نزدیکی روستایی به همین نام یعنی سنگده قرار گرفته است. از نظر موقعیت مکانی جنگل سنگده از جاذبه های طبیعی سواد کوه به شمار میرود و به شهر های ساری ، تهران و سمنان نزدیک است . از تهران تا این جنگل باید حدود ۳ ساعت و نیم رانندگی کنید .

 

مسیر دسترسی به جنگل سنگده

برای رفتن به این منطقه از تهران وارد جاده فیروز کوه شوید .  بعد از اینکه فیروز کوه را رد کردید مسیرتان را به سمت ورسک ، ترفع ده و شورمست ادامه دهید. بعداز شهرک صنعتی شورمست و قبل از پمپ بنزین یک خروجی در سمت راستتان است . از این خروجی به سمت لمرز و فلورد راهتان را ادامه دهید بعد از عبور از این دو در ابتدای جاده ی خانقاه پی یا خنوا به‌ سمت چپ بپیچید . در نهایت بعد از عبور از قهوه خانه رنجبر به وزملا و سنگده خواهید رسید .

همه ی این مسیر بسیار زیبا، سرسبز و با طراوت است . با ورود به روستا میتوانید تا ابتدای مسیر پباده روی جنگل از ماشین ها محلی استفاده کنید  .

طبیعت جنگل راش سنگده

 

این بار در معرفی جنگل سنگده به سراغ طبیعت و پوشش گیاهی آن میرویم . همان طور که پیداشت جنگل سنگده پوشیده است از درختان بلند قامت وانبوه راش . طبیعت این جنگل جموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به‌همراه عوامل طبیعی غیرحیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را خلق کرده اند .

درختان کوچک و بزرگ این منطقه به صورت نامنظم در کنار انبوهی از علف های خود رو روییده اند .  عمر درختان راش در این منطقه به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد و بخشی از جنگل های هیرکانی به شمار میرود .نام هیرکانی از کلمه ی باستانی هیرکانیا به معنی سرزمین گرگ ها گرفته شده و به این منطقه اطلاق میشود .

 

پوشش گیاهی جنگل سنگده

 

این جنگل پوشش گیاهی متنوعی دارد از جمله آن ها میتوان به درختان راش، گیلاس وحشی، بارانک، ممرز،، نمدار، ملج ، سرخدار یا سردار، توسکا، انجیلی، ون (زبان گنجشک) و گونه های مختلف افرا اشاره کرد. وقتی به ارتفاعات این جنگل برویم میتوانیم درختانی مثل خشت، سماق، توس،زرشک، دیو آلبالو و … را نیز ببینیم .

درخت راش

همان طور که گفتیم درخت راش پوشش غالب این جنگل است . از چوب درخت راش استفاده های زیادی در ساخت خانه های روستایی، ساختمان ها و بسیاری چیزهای دیگر میشود . این درخت در جلگه نایاب است اما در ارتفاعات و کوهستان ها میروید . بنابراین در ارتفاعات گیلان و مازندران جنگل های خالص راش وجود دارد . از آن جا که این گونه ی درختی سایه پسند است شاخ و برگ های فراوان و انبوهی هم دارد .

اما متاسفانه نهال های آن به راحتی از سرما به ویژه سرمای بهار آسیب میبیند و از بین میرود . همچنین گرمای زیاد هم میتواند به این درختان صدمه بزند . ریشه های درخت راش سطحی است و برای مناطقی با خاک های کم ضخامت . آهکی مناسب است .

بار دهی این درخت در جنگل های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی است  . در خاک خوب ومناسب هر ۵ یا۶ سال یکبار و در شرایط نامطلوب هر ۱۵ سال یکبار میوه ی فراوان میدهد .

عمر این درختان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال است . و ارتفاع آن به بالای ۳۵ متر میرسد .

 

جاذبه های جنگل سنگده

 

به علت فاصله ای که این جنگل و روستای آن با شهر ها دارد تقریبا بکر و دست نخورده باقی مانده . همین بکر بودن بر جذابیت و زیبایی این منطقه افزوده است .

قدم زدن در این طبیعت دل انگیز و با صفا و نفس کشیدن در هوای پاک و سالم آن شاید بهترین دلیلی باشد که میتوانید برای رفتن به این منطقه داشته باشید .

آرامش و سکوت این جنگل ها شمارا از هیاهو و غوغای شهر و زندگی شهری دور میکند و میتوانید برای ساعاتی هم که شده روح و جسمتان را استراحت دهید .

تماشای درختان راش که انگار کسی آن ها را به ترتیب چیده نیز خالی از لطف نیست . به خصوص در فصل پاییز که انگار فرشی از زنگ های متنوع زیر پایتان پهن است و اگر سرتان را بلند کنید تابلویی چند رنگ و رویایی مقابل چشمتان نمایان میشود .

چمشه ها و رود خانه های متعدد موجود در این جنگل از دیگر جاذبه های این منطقه است . مثلا رودخانه کسلیان که اهالی روستا به آن هفت لول میگویند از رود های معروف آن است . علت این نام گذاری از طرف اهالی پلی است که روی این رود قرار داد و درون آن ۷ لوله قرار دارد که از یک طرف آب رود به شدت وارد میشود و از طرف دیگر خارج میشود . چشمه ی معروف این جنگل که آب مصرفی اهالی روستا را تامین میکند با آلاچیق کنارش که به تلار سربند معروف است دیگر جاذبه ی طبیعی آن است .

اگر به این منطقه رفتید بازدید از آبشار اوین در مرز بین مازندران و سمنان را از دست ندهید . این آبشار که در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ابتدا به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر میشود .

جنگل ارفع ده و دریاچه شورمست نیز از جاذبه های طبیعی اطراف سنگده هستند .

 

بهترین زمان برای رفتن به جنگل سنگده

میتوان گفت که این جنگل چهار فصل است . اما اگر بخواهیم یک زمان مشخص برای سفر به این منطقه به شما پیشنهاد کنیم از اواخر فروردین تا اوایل دی ماه است . در این محدوده زمانی برگ ریزان پاییزی درختان راش بسیار دیدنی و تماشایی است .

اقامت در سفر به جنگل راش سنگده

اگر میخواهید شب را در جنگل سپری کنید میتوانید با داشتن تجهیزات و شرایط لازم در این منطقه کمپ بزنید و یک شب به یاد ماندنی را در دل جنگل تجربه کنید . البته برای این کار لازم است تجربه کمپ زدن در طبیعت را از قبل داشته باشد .

همچنین میتوانید در اقامتگاه های بوم گردی یا خانه های روستایی روستای سنگده بمانید و یک شب را در فضایی سنتی و باصفا سپری کنید .

 

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های استان مازندران به مطلب جاهای دیدنی مازندران در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها